Doznajte kakav efekt chia sjemenke imaju na gubitak težine, šečer u krvi,kolesterol, tlak i inflamacije i zašto su zdrave lanene sjemenke.

Lajkajte našu facebook stranicu

facebook.com/otvoreno.hr

Chia sjemenke jedemo već više od 5000 godina i u povijesti su bile jedan od glavnih usjeva na zapadnoj hemisferi. Iznimno su bogate vlaknima, imaju čak 34.4 g vlakana na 100 g sjemenki, i omega-3 masnim kiselinama. Kao i lanene sjemenke – bolje ih je samljeti, kaže dr. Michael Greger na svojoj stranici NutritionFacts.org.

Čak i ako jedete 2 žlice cjelovitih chia sjemenki svaki dan 10 tjedana, to neće dovesti do promjena u razinama omega-3 masnih kiselina, ali će ista količina mljevenih chia sjemenki dovesti do značajnog povećanja razina  i dugolančanih i kratkolančanih omega-3 masnih kiselina. Ali uspostavilo se da nema  promjena u postotku tjelesnih masnoća, šečera u krvi, kolesterola, krvnog tlaka, c-reaktivnog proteina (CRP) ili bilo kojeg drugog obilježja inflamacije.

Namjera jednog ranijeg istraživanja je bila pokazati značajno smanjenje razina c-reaktivnog proteina (važan indikator upale) primjenom chia sjemenki  u usporedbi s kontrolnom skupinom. Ali ako pogledate podatke, to je samo stoga što je došlo do znatnog pogoršanja u placebo skupini kojoj su umjesto chia sjemenki davali nekoliko žlica pšeničnih mekinja na dan. Dakle, nije da je skupina koja je dobivala chia sjemenke pokazala značajno poboljšanje, nego je kontrolna skupina pokazala značajno pogoršanje.

Uvijek kada se čini da istraživači pretjeruju sa svojim rezultatima, to je upozorenje da treba provjeriti tko financira istraživanje, ali taj podatak nije bio objavljen.

5 godina kasnije, istina je ipak izašla na vidjelo. Istraživanje je zaista financirala kompanija koja se bavi proizvodnjom chia sjemenki. Osim toga, glavni istraživač je bio patentirao korištenje chia sjemenki za tretiranje bolesti.

Zašto oni ovo nisu objelodanili? Zato jer politika o sukobu interesa tog časopisa koji je objavio rezultate istraživanja očigledno nije posebno zahtijevala otkrivanje takve informacije.

Kako bilo, patent je od tada napušten, vjerojatno zato jer istraživanja koja su usljedila nisu pokazala značajnu korist za mršavljenje, šečer u krvi, kolesterol, krvni tlak ili inflamacije nakon konzumiranja 1/4 šalice chia sjemenki na dan kroz 3 mjeseca.

Izvorno istraživanje je pokazalo znatno sniženje krvnog tlaka, ali to istraživanje su kasnije ponovili drugi istraživači i učinak nije bio tako moćan kao učinak mljevenih lanenih sjemenki.

Dr. Michael Greger preferira lanene sjemenke prvenstveno zbog toga što sadrže lignane, 75 – 800 puta više nego drugo sjemenje, uključujući sezam i chia sjemenke. Lignani su fitonutrijenti koji se povezuju s produživanjem života pacijenata oboljelih od karcinoma, osobito karcinoma dojke.

Ipak, chia sjemenke je bolje koristiti nego jaja i ulja. Ako izmiješate chia sjemenke s vodom u omjeru 1:9 i ostavite da smjesa odstoji, stvori se chia gel koji se može koristiti kao jaje ili zamjena za ulje pri pečenju, prenosi ib-fitness.com.

Reci što misliš!