Među prvima smo u Hrvatskoj pročitali novu autobiografsku knjigu nesuđene prve američke predsjednice Hillary Rodham Clinton koja je nagrađena kao najbolja autobiografija u 2017. na društvenoj mreži Goodreads.

Lajkajte našu facebook stranicu

facebook.com/otvoreno.hr

Voljeli je ili ne, ali Hillary Rodham Clinton bome zna pisati zanimljive knjige. S obzirom da je riječ o jedinstvenom gledištu na političke događaje vjerojatno najzanimljivijih izbora ove generacije, treba jasno razlučiti dva elementa knjige:

Prvo, priznavanje grešaka, svojih i tuđih, drugo, povijesni tretman Hillary Rodham Clinton. Kako su šanse da će Trump napisati knjigu, dakako, bez pomoći ghost writera, maltene pa nemoguće, Hillary Rodham Clinton je stvorila knjigu koja će biti dio silabusa svakog predmeta koji će se baviti ovim povijesnim razdobljem. I upravo je to nekako zanimljivije od ostaloga.

Pisana je jako jednostavno, ali na dovoljno trijezan način da se osjeti intelekt autora što se naglašava ponekim trenucima duhovitosti koji razbijaju ozbiljnost tematike. Ovo je nesumnjivo pisano za širu javnosti. Cilj ove knjige je i rehabilitacije samog lika i djela Hillary Clinton.

Kroz cijelu knjigu protežu se elementi koji daju određenu ljudskost bivšoj državnoj tajnici, poput odnosa s njezinom obitelji, osobito naglašeno s majkom, dok se otac spominje kao sporedni lik sporedne priče, potom prijatelja te svakodnevnih životnih detalja obitelji Clinton poput Billove kontinuirane opsesije da razmješta knjige što kao nije iritantno (u to tek ne vjerujem).

Po prvi puta naglasak je dan i njezinoj vjeri. Hillary je metodistica i vjeru ističe kao veliku utjehu u teškim trenucima kakvih je imala napretek tijekom iscprljujuće kampanje. 'Odrasla sam u obitelji metodista i vrijednosti koje sam tamo stekla, poput predanog rada i marljivosti, puno su utjecale na moj životni put', navodi se u knjizi. Njena religioznost oduvijek se spominjala, no dosada još nikad u ovolikoj mjeri.

Politički gledano, dat ću si to za pravo kao netko tko ima diplomu politologije, oko ishoda predsjedničkih izbora previše krivi Bernija Sandersa. On je taj koji je davao suluda obećanja, on je taj.... U neku ruk,u kritika okrenuta Sandersu je konkretnija nego prema većini drugih koje smatra odgovornima za izborni neuspjeh, izuzev direktora FBI-a Jamesa Comeyja.

Tamo se osjeti bijes koji nikakva količina revizije nije mogla izbrisati. To se pojavljuje kada priča i o intervju s Matt Lauerom (koji je u trenutku čitanja knjige dobio otkaz zbog seksualnog zlostavljanja).

Knjiga kao takva nije otkrila ništa značajno novo što sve već nije znalo iz medija. Međutim, pristup koji je imala u knjizi prema određenim postupcima tijekom kampanje poput govora u kojem je rekla kako je došao kraj ugljenu što je negativno odjeknulo u područjima s rudnicima ugljena koji imaju visoku nezaposlenost. U knjizi se upravo posebno osvrnula na takve pogreške. Zauzimanje kritičnog stava upravo prema vlastitim greškama je bio čak i osvježavajući.

Kaže se kako je kletva nekome reći neka živi u zanimljivim vremenima, ali Hillary Rodham Clinton je bome živjela u zanimljivim vremenima. I knjigu tako treba i shvatiti. Opravdanje grešaka, povremeni srednji prst političkim protivnicima i povijesna rehabilitacija - sve u jednom i po potrebi.

Antonija Petković

Reci što misliš!