Butković: Europska unija uvodi naplatu cestarine po kilometru, a da će Hrvatska uvesti beskontaktni sustav.

Foto: Željko Puhovski/CROPIX

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković podsjetio je da su prije sjednice Vlade potpisana važna tri ugovora u prometnu infrastrukturu – dovršetak koridora VC kroz Hrvatsku, a iznosi 45,9 milijuna eura, zatim ugovor za ekologizaciju i proširenje Zračne luke Zadar te ugovor za novi terminal Lučke uprave Split. Vrijednost preostala dva ugovora je oko 31,6 milijuna eura, od čega je 16 milijuna bespovratnih.

Rekao je da su danas u Hrvatskoj ulaganja u prometnu infrastrukturu su nešto viša od 3,5 mlrd. eura, uglavnom iz europskih sredstava.

Kada se govori o provedbi Nacionalnog plana oporavka, Hrvatska je po podacima najbolja, raspisano je natječaja od više od 3 mlrd. eura u svim resorima.

– Danas je donesena odluka o modifikaciji NPOO-a, usvojen je nacrt Dodatka NPOO-a koji obuhvaća nove investicije u vrijednosti od gotovo 4 mlrd. eura, a riječ je o ulaganjima u obnovu, obrazovanje, energetiku i prometnu infrastrukturu. Plan je da se u konačnici sve iskoristi, a u razgovoru s Europskom komisijom vidjet ćemo koliko, u kojoj mjeri, koji su uvjeti, rekao je.



Na pitanje tko će provesti te projekte, rekao je da se situacija polako stabilizira.

– Kada govorimo o velikim strateškim projektima, dolaze mnoge strane tvrtke, vjerujemo da će biti zainteresiranih za gradnju, dodao je.

“Moguće ozbiljnije mjere”

Komentirajući rast BDP-a, rekao je da je to dobra vijest, dok je za inflaciju koja ponovno raste rekao da će se provesti analiza, jer nije bilo rasta cijena energenata.

– Vidjet će se što se može napraviti oko mjera, a ako će trend još ići gore, donijet će se ozbiljnije mjere. U analizu oko inflacije treba uključiti i Hrvatsku narodnu banku (HNB) te vidjeti što o svemu ona kaže, rekao je.

Dodao je da neki podaci nisu najjasniji, konkretno oni o rastu cijena energenata, a kojeg, s obzirom da su na snazi mjere Vlade za ograničenje cijena energenata, “de facto” nije bilo.

U tom smislu, razmotrit će se i mjere pomoći građanima i gospodarstvu, s obzirom da 30. rujna istječu mjere vezane za ograničenje cijena električne energije.

– Ako bi taj trend išao gore i slijedeći mjesec, onda će se vjerojatno morati donositi neke mjere koje će biti, neću reći restriktivnije, ali ozbiljnije u odnosu na ove, izjavio je Butković.

Upitan na koga se te opaske odnose, Butković je rekao da na “sve one u lancu koji su odgovorni da inflacija sada ponovno raste”. Rekao je da se trenutno još u nikog neće “upirati prstom”, no da će se analizirati i ono što se događalo u turističkoj sezoni, spomenuvši i hotele i cijene usluga, pa tako i hrane i pića.

U pripremi su nove mjere za ublažavanje rasta cijena energenata koje će biti ciljane i izbalansirane.

– Odluka će biti donesena sredinom rujna. Razgovarat će se i o porezu na ekstraprofit, naveo je.

– Dokapitalizacija HEP-a je, nažalost, u početnoj fazi, rekao je.

Upitan o situaciji oko raspleta afere u HEP-u i sudbini predsjednika Uprave Frane Barbarića, Butković je rekao da još uvijek o tome nisu donijete odluke.

– Ništa se suštinski neće promijeniti ako se ta odluka donese idući tjedan ili za dva tjedna, rekao je između ostalog Butković.

O novom sustavu naplate cestarina

Butković se osvrnuo na kritike novog sustava naplate cestarina. Rekao je da je Europska komisija odlučila da se od 2027. ukidaju vinjete s određenim vremenskim trajanjem. Naglasio je da Europska unija uvodi naplatu cestarine po kilometru, a da će Hrvatska uvesti beskontaktni sustav.

– Hrvatske autoceste i čitav cestarski sektor su restrukturirane, a jedna od mjera bila je i uvođenje novog sustava naplate koji je dobio potvrdu kroz NPOO sa 100%-tnim financiranjem. Bit će beskontaktni sustav, bez rampi. Putem aplikacije moći će se obnoviti račun.

Rekao je da se evaluiraju pristigle ponude, a došlo ih je 10. Čeka se odluka o odabiru, a onda će se ići u implementaciju sustava.

– To je super projekt, nismo mi nazadni. Vinjete odlaze u povijest do 2027., po direktivi EU-a, dodao je.

Naglasio je i da beskontaktni sustav naplate neće riješiti probleme gužvi oko Zagreba, pa je pokrenut projekt hitnog projektiranja treće trake do Karlovca i treće trake obilaznice Zagreba, za što će trebati par stotina milijuna eura.

Komentari