Ivanjek: Avioni su sredstvo odvraćanja! Ideologija Velike Srbije je oživljena, ne zaboravimo Domovinski rat

Nabava borbenih aviona u Hrvatskoj je u punom je jeku. Osim što su ponude već na stolu, hrvatski državni vrh posjetilo je i američko izaslanstvo predvođeno državnim tajnikom Mikeom Pompeom. U Hrvatsku je potpuno otvoreno došao razgovarati o američkoj ponudi Hrvatskoj. Kako se doznaje ta ponuda bi mogla biti slična onoj koju je dobila Bugarska, a ona je iznosila 1,25 milijardi dolara za osam aviona.

Ugledni vojni analitičar Jan Ivanjek za Dnevno je govorio o tome koliko je Hrvatska spremna izdvojiti novaca i trebamo li uopće nabavljati borbene avione uslijed ekonomske krize.

Ivanjek kaže kako je američka ponuda Hrvatskoj teška 1,8 milijardi dolara i da novac najvjerojatnije u ovoj priči više nije glavni faktor

“Hrvatskim potrebama ne odgovara osam aviona. Hrvatska treba 12 aviona i u procesu nabave to je definirano kao minimum tehničko taktičke studije. Prema toj studiji Hrvatska traži deset jednosjeda i dva dvosjeda. To je zato što Hrvatska mora održavati dužnosti dežurnog borbenog dvojica što znači da dva aviona uvijek moraju biti u operativnom stanju, naoružani i spremni poletjeti. Uz ta dva ide i jedan rezervni. To su tri aviona koji se ne mogu koristiti ni za koje druge zadaće. To vam ostavlja 9 aviona. Međutim, operativnost borbenih aviona nikada nije 100 posto i ona se kreće oko 60 i 70 posto. Što znači da ćete uvijek imati 3-4 aviona koja su na redovnom održavanju. Prema tome u svakom trenutku imate 6-7 aviona koje ne možete koristiti jer su ili na dežurstvu ili na redovnom održavanju. Tako preostaje 5-6 aviona na kojima možete vršiti redovitu obuku, trenažu, borbenu obuku, obučavanje novih pilota. To je točno dovoljno da se sustav održava i da se nakon nekog vremena može dalje graditi. Kad se steknu uvjeti za nekoliko godina, kada će Hrvatska imati dovoljno osoblja, bilo bi optimalno da se dokupi još 6 aviona. Ali 12 je definitivno operativni minimum”, govori Ivanjek i nadodaje kako vjeruje da će Hrvatska odabrati ponudu koja najbolje odgovara našim potrebama:



“Američka ponuda iznosi oko 1,8 milijardi dolara i ja vjerujem da novac u ovoj priči neće biti problem. Mislim da će se odabrati ono što najbolje odgovara našim potrebama. Imao sam prilike ‘letjeti’ na simulatoru F-16 i to je odličan avion. Međutim, mi ne znamo sadržaj tih ponuda, a on je izrazito opširan i ne tiče se samo tehničkih karakteristika letjelica, već se ovdje radi o širokom aspektu suradnje na političkoj, znanstvenoj i ekonomskoj razini. Sami avioni i njihove tehničke karakteristike čine samo jedan manji dio te ponude”, objašnjava Ivanjek i pritom naglašava kako će Hrvatska dobro odabrati izabere li Rafale ili F-16 blok 70:

“Ono o čemu mi možemo govoriti su taktičko tehničke karakteristike borbenih aviona i u tom smislu su američki F-16 blok 70 i francuski Rafale tehnički najnapredniji i praktički su na istoj razini. Ipak, Rafale je ubojit avion koji može ponijeti više naoružanja i proširene su mu sposobnosti u skladu s francuskim potrebama i to je zasigurno najmoćniji avion koji se nudi, iako je F-16 u tehnološkom smislu na gotovo istoj razini”.

Ivanjek je međuostalim objasnio i je li činjenica da je Rafale ponuđen kao rabljeni avion prepreka ili mana. Prema njemu, to može biti i prednost:

“Činjenica da se Rafale nudi kao rabljeni avion može biti i prednost jer to znači da mogu biti isporučeni ranije nego novi F-16 i naravno po nižoj cijeni. Rafale koji nam se nudi ima više od pola radnog vijeka, odnosna sati naleta, međutim u trenutku isporuke Hrvatskoj životni vijek bi im bio produžen na 9 tisuća sati naleta”, govori nam Ivanjek.

Za kraj je argumentirao je zašto nabava borbenih aviona u ovom trenutku nije pogreška. Prema njegovom mišljenju, borbeni avioni prije svega su sredstvo odvraćanja od sukoba:

”Ljudi koji tvrde da nam borbeni avioni nisu potrebni ili da si ih Hrvatska ne može priuštiti ne razumiju vojne sustave i ne razumiju ratno zrakoplovstvo. To su ljudi koji su jako brzo zaboravili na Domovinski rat u kojem na samom početku nismo imali ratno zrakoplovstvo. Sve to nas je koštalo oko 60 milijardi eura i 15 tisuća poginulih. Borbeno zrakoplovstvo je u prvom redu sredstvo odvraćanja i sredstvo sprječavanja sukoba. Vidimo u zadnje vrijeme da teritorijalnim pretenzijama nema kraja i da je ideologija ‘Velike Srbije’ sad i službeno oživljena od strane režima u Beogradu. Onaj tko tvrdi da Hrvatska ne treba borbene avione i da ih si ne može priuštiti u stanju je apsolutnog sigurnosnog i geopolitičkog sljepila ili ima maliciozne namjere”, zaključio je Ivanjek za Dnevno.

Komentari