Velika spasilačka operacija na Atlantiku, vremena je sve manje: Nestala turistička podmornica koja zaronjava do Titanika

Foto: Guliver Image /AP Photo/Jens Meyer

Velika potražna i spasilačka operacija izvodi se na Atlantiku zbog nestanka turističke podmornice s pet osoba, koja je trebala zaroniti do olupine Titanika.

Kontakt s podmornicom izgubljen je 1 sat i 45 minuta nakon zarona u nedjelju, priopćila je američka obalna straža.

Među pet osoba u podmornici nalazi se i bogati britanski biznismen Hamish Harding, direktor tvrtke “Action Aviation”, prenose mediji. Karte za osmodnevno putovanje, koje uključuju vožnju brodom do mjesta potonuća Titanika i zaron podmornice na dubinu od 3800 metara, koštaju 250.000 dolara.

Utrka s vremenom
Podmornica je dizajnirana da može povesti pet ljudi na dubinu od 4000 metara, a ukupno s pet ljudi može boraviti pod vodom 96 sati.



Stručnjaci procjenjuju da podmornica s kojom je kontakt izgubljen ima zalihe kisika za još otprilike 70 sati.

No, to nisu svi izazovi s kojima se suočavaju ekipe koje rade na lociranju i spašavanju posade.

Duboke vode veliki su izazov za najnaprednije podmornice američke mornarice
Ovisno o tome gdje i na kojoj dubini će podmornica biti pronađena, mogućnosti za spasilačka plovila mogu biti ograničene – čak i za naprednu flotu američke mornarice.

Mornaričke podmornice na nuklearni pogon vrijedne više milijardi dolara mogu ostati pod vodom sve dok ima dovoljno namirnica za posadu i obično rade na 250 metara ili manje.

Najveća dubina za podmornice je tajna, ali ugledni stručnjaci kažu da je najdublje što podmornica američke mornarice može ići 450 do 600 metara, ovisno o klasi. Ispod tih dubina, pritisak vode na trup podmornice bi uzrokovao njegovu imploziju, što znači da ne mogu zaroniti do dna oceana, gdje se nalazi olupina Titanica.

Magla i visoki valovi
Nestala podmornica bila je na osmodnevnoj ekspediciji do mjesta olupine Titanica, polazeći iz St. John’sa, Newfoundland, u nedjelju. Tada su vremenski uvjeti bili nepovoljni, more je bilo valovito, a vidljivost slaba zbog magle.

Iako ovi uvjeti nisu previše neuobičajeni za to područje, mogli bi uzrokovati određena kašnjenja grupa za potragu zbog poteškoća s korištenjem određene zračne opreme.

U ponedjeljak je američka obalna straža rekla da je angažirala sva sredstva u potrazi za podmornicom, ali su napori “komplicirani lokalnim vremenskim uvjetima”.

 

‘Ne izgleda dobro’
Ne izgleda dobro što spasilačke skupine još nemaju vijesti o nestaloj podmornici, rekao je bivši kapetan američke mornarice Thomas Shugart za CNN u ponedjeljak.

“Iako se nadam najboljem za posadu i putnike podmornice, moram reći da u ovom trenutku stvari izgledaju vrlo dvojbeno, s obzirom na to da se o njima nije čulo ovoliko dugo”, rekao je Shugart, analitičar u Centru za novu američku sigurnost.

Shugart je rekao da bi lokator vjerojatno već otkrio brod da je imao “relativno manji problem koji ih je prisilio da neočekivano izrone.”

“Ako su umjesto toga zapeli na dnu iz nekog razloga, još nisam čuo za spasilačku mogućnost koja bi ih mogla vratiti na vrijeme”, rekao je. “A ako je podmornica pala na dno, s obzirom na ekstremne dubine, izgledi se opet ne čine dobrima.”

Sudbina Titanica dugo je bila izvor fascinacije
Podmornica koja je nestala u sjevernom Atlantiku bila je dio ekspedicije za razgledavanje olupine RMS Titanica, možda najpoznatijeg brodoloma na svijetu.

Više od 100 godina nakon katastrofalnog prvog putovanja, sudbina luksuznog broda dugo je služila kao izvor fascinacije i bila je pozadina za bezbrojne knjige, publicistiku i, naravno, filmsku uspješnicu.

Brod je isplovio iz Southamptona u Engleskoj prema New Yorku 10. travnja 1912. godine. Zatim je između 14. i 15. travnja oko ponoći udario u santu leda i potonuo za manje od tri sata.

Ukupno je poginulo 1517 ljudi, a 706 ih je preživjelo od 2223 putnika i članova posade, prema izvješću američkog Senata o katastrofi. U to vrijeme Titanic je bio najveći ploveći putnički brod.

Olupina se nalazi oko 350 milja od jugoistočne obale Newfoundlanda.

Ledenjak je probio pet od 16 navodno vodonepropusnih odjeljaka dizajniranih za zadržavanje vode u slučaju proboja trupa. Istrage su u to vrijeme okrivljavale kapetana Edwarda Smitha za prebrzo kretanje u opasnim vodama, zatim se navodila da su kontrole broda obavljene prebrzo, da je u čamcima za spašavanja putnika bilo nedovoljno mjesta te da obližnji brod nije uspio pomoći.

Mnoge reforme pomorske sigurnosti provedene su kao rezultat nalaza istraga. Smith je potonuo s brodom, a njegovo tijelo nikada nije pronađeno, prenosi Dnevno.hr.

 

Komentari