Za električne romobile još ne postoji zakon

Ilustracija Foto: Profimedia

Prometna nesreća dogodila se u subotu u Zagrebu, a u kojoj je vozač električnog romobila na mjestu ostao mrtav. Radi se o prvoj nesreći u Hrvatskoj u kojoj je smrtno stradao vozač električnog romobila.

Kako je izvijestila policija, 28-godišnji vozač Opel Astre zagrebačkih registracija kretao se kolnikom Servisne ceste u smjeru zapada, a dolaskom do kućnog broja 10A Branimirove ulice nije se zaustavio kod prometnog znaka “Raskrižje s cestom s prednošću prolaska”, već je nastavio kretanje namjeravajući se uključiti na kolnik Branimirove ulice.

Vozač je udario u električni romobil, kojim je upravljao 46-godišnjak, zadržavajući smjer kretanja ravno. Na mjestu je preminuo. Aktualiziralo je to problematiku romobila na hrvatskim cestama.

Inače, Ministarstvo unutarnjih poslova je u srpnju u javnu raspravu pustilo novi prijedlog izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama, čiji je jedan od ciljeva regulirati električne romobile i slična vozila.



Novi zakon uvodi kategoriju “osobna prijevozna sredstva”, koja podrazumijevaju i električne romobile.

Ovo “osobno prijevozno sredstvo” je, dakle, vozilo koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,25 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h. Osobnim prijevoznim sredstvom u prometu smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina.

Oni koji postižu brzinu veću od 25 km/h, prema novom Zakonu, morat će biti homologirani i registrirani.

Prema Zakonu, također, vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Ako biciklistička staza ne postoji, vozači električnih romobila mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da se ne kreću brže od prosječne brzine čovječjeg hoda. Odnosno, maksimalno 5 kilometara na sat.

Ako netko bude zatečen da električnim romobilom ili drugim osobnim prijevoznim sredstvom vuče prikolicu, kaznit će ga se s 300 kuna. Ista kazna predviđena je i za mlađe od 16 godina koje se zatekne u vožnji bez kacige.

Za vožnju izvan biciklističkih staza i drugih predviđenih površina kazna će biti 500 kuna. Također, 500 kuna platit će oni koji će nepropisno parkirati električni romobil. Oni koji prebrzo voze? Oni će se kažnjavati novčanom kaznom od 1000 kuna.

Prometni stručnjak i sudski vještak za promet Goran Husinec objasnio je u izjavi za Index.hr da je nužno omogućiti adekvatne staze.

“Mi moramo napraviti biciklističke staze po kojima će se kretati i romobili”, rezolutan je Husinec.

“Mi ne znamo kakva će vozila biti i za godinu, dvije godine. Tehnika napreduje i tu bi biciklistička staza puno toga pospješila. Što do tada? Moramo biti obazrivi prema tim ljudima, a oni moraju pažljivo voziti”, njegove su riječi.

“To znači da ne voze brže od 5 km/h na nogostupu. Iako treba reći da je njima trenutno zabranjeno voziti i po cesti i po nogostupu, formalno govoreći”, pojasnio je.

Pitamo ga je li to onda amnestira vozače automobila, koji bi mogli skriviti prometnu nesreću u kojoj sudjeluju i oni na romobilima.

Komentari